[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره همایش ثبت نام ارسال مقاله تور مجازی جیرفت پوسترهای همایش ::
:: جلد 1 - فایل های پوستر ::
جلد 1 - فایل های پوستر صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی بهره‌مندی سالمندان از خدمات سرپایی سلامت درایران
مریم تاجور*، مهدی یاسری، ماریا محمدی، بدریه کرمی
چکیده:   (48 مشاهده)
اهداف: با توجه به سرعت رشد جمعیت سالمند کشور و به دنبال آن افزایش هزینه­های خدمات سلامت، آگاهی از وضعیت و الگوی نیاز و بهره­مندی سالمندان از خدمات سلامت در حوزه بستری و سرپایی برای تخصیص منابع، ضروری به نظر می­رسد. مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی نیاز و بهره­مندی سالمندان کشور از خدمات سرپایی سلامت و رضایت آنها از خدمات و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
 موادوروش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کمی ثانویه بوده و با استفاده از داده­های اولیه "مطالعه ملی بهره­مندی از خدمات سلامت" که در سال 1394 تهیه شده بود، انجام شد. جامعه آماری این مطالعه سالمندان 60 سال و بالاتر کشور با حجم نمونه معادل 8205 نفر است که به روش نمونه­گیری طبقه­بندی تصادفی از استانها، شهرها و روستاهای کشور انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه بود و اطلاعات مربوط به نیاز افراد به خدمات سرپایی در دو هفته گذشته و مراجعه و دریافت خدمات را توسط آنها گردآوری می­کرد. در این مطالعه از آنالیز رگرسیون لجستیک چندسطحی برای بررسی عوامل مرتبط با نیاز، بهره­مندی و رضایت از بهره­مندی از خدمات سرپایی استفاده شد.
 یافته­ها: تعداد 3172 نفر (39 درصد) از سالمندان مطالع­هشده در این پژوهش اظهار نیاز به خدمات سرپایی داشتند که 66 درصد آنها برای دریافت خدمات مراجعه کرده و از بین مراجعه­کنندگان 98 درصد (2060 نفر) از خدمات سرپایی بهره­مند شده بودند. زنان، مسنترها، روستائیان، غیرمتأهلین و بیسوادها بیشتر به خدمات سرپایی اظهار نیاز کرده بودند اما میزان مراجعه آنها برای دریافت این خدمات مساوی و یا کمتر از گروه مقابل نبود. نداشتن بیمه پایه و مکمل و نداشتن اتومبیل شخصی تأثیر معنی­داری بر روی کاهش مراجعه سالمندان برای دریافت خدمات سرپایی داشت. مهمترین علل عدم مراجعه سالمندان دارای نیاز، هزینه زیاد خدمات، خوددرمانی و نداشتن بیمه بیان شد. بیشترین رضایت سالمندان مربوط به رفتار پزشک و پرسنل معالج و کمترین رضایت مربوط به میزان هزینه خدمات سرپایی بود.
نتیجه­گیری: در حالی که الزم است بهره­مندی از خدمات سلامت بر اساس نیاز به این خدمات انجام شود، مطالعه حاضر نشان داد که گروه­های با وضعیت اقتصادی اجتماعی بالاتر از بهره­مندی بالاتری برخوردارند؛ بنابراین بی­عدالتی آشکاری در دسترسی به خدمات سلامت در گروه سالمندان دیده می­شود. علل بهره­مند نبودن از خدمات سرپایی و نارضایتی از این خدمات باید مورد توجه جدی سیاستگذاران سلامت قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: واژه­های کلیدی: نیاز، بهره­مندی، خدمات سرپایی سلامت، سالمندان، ایران
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/26 | پذیرش: 1400/5/2 | انتشار: 1400/5/10
فایل پوستر [PPT 364 KB]  (3 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


تاجور مریم، یاسری مهدی، محمدی ماریا، کرمی بدریه. الگوی بهره‌مندی سالمندان از خدمات سرپایی سلامت درایران. 1. 1400; 1 ()

URL: http://elderhealth.jmu.ac.ir/article-1-89-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 1 - فایل های پوستر برگشت به فهرست نسخه ها
همایش ملی سلامت سالمندی National Conference on Elderly Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4341