[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره همایش ثبت نام ارسال مقاله تور مجازی جیرفت پوسترهای همایش ::
:: جلد 1 - فایل های پوستر ::
جلد 1 - فایل های پوستر صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو روش آموزش چهره به چهره و فیلم آموزشی بر میزان اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک بیماران کاندید کولونوسکوپی: یک مطالعه نیمه تجربی
پگاه شزیفیان، آرش خلیلی*
دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (84 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب، یکی از شایع ترین مشکلات روانشناختی قبل از انجام پروسیجرهای تهاجمی مانند کولونوسکوپی است. امروزه ارائه آموزش قبل از  پروسیجرهای تهاجمی در جهت کنترل اضطراب ودرد بیماران بسیارمورد توجه قرار گرفته است.مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش چهره به چهره و فیلم آموزشی بر میزان اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک بیماران کاندید کولونوسکوپی انجام شد.
روش ها:در این مطالعه نیمه تجربی، 105 بیمار کاندید کولونوسکوپی مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی شهر همدان از بهمن ماه سال 1398 تا شهریور 1399، به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 52 نفره آموزش چهره به چهره و 53 نفره فیلم آموزشی تقسیم شدند.آموزش چهره به چهره شب قبل از کولونوسکوپی به مدت 15 دقیقه انجام شد. فیلم آموزشی نیز شب قبل از کولونوسکوپی به مدت 15 دقیقه برای بیماران پخش شد. اضطراب بیماران قبل و بعد از آموزش توسط پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگراندازگیریرشد.شاخص های فیزیولوژیک توسط جدول ثبت شاخص های فیزیولوژیک 5 دقیقه قبل،حین و 5 دقیقه بعد از کولونوسکوپیثبت شد.داده ها با نرم افزار SPSS 16 و آزمون های کای دو، تی تست، تی زوجی و آنالیز واریانس با اندازه گیری های تکراری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: در هر دو گروه آموزش چهره به چهره و فیلم آموزشی، میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از مداخله به طور معنی داری کمتر بود(001/0>p). بین میانگین نمرات اضطراب آشکار و پنهان دو گروه قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. اما بعد از مداخله میانگین نمرات اضطراب گروه فیلم آموزشی به طور معنی داری کمتر از گروه آموزش چهره به چهره بود (05/0>p). از شاخص های فیزیولوژیک، تنها فشارخون سیستولیک در همه زمان های اندازه گیری بین دو گروه تفاوت آماری معنی دار داشت(05/0>p).
نتیجه­گیری: نتیجه مطالعه نشان داد که آموزش از طریق فیلم آموزشی در مقایسه با آموزش چهره به چهره تاثیر بیشتری بر کنترل اضطراب بیماران کاندید کولونوسکوپی دارد. لذا با توجهبه شرایط بیمار و وقت پرستاران میتوان از این روش به جای روش متداول آموزش چهره به چهره جهت آموزش و کنترل بهتر اضطراب بیماران استفاده کرد.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش چهره به چهره، فیلم آموزشی، اضطراب، شاخص های فیزیولوژیک، کولونوسکوپی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/5/2 | انتشار: 1400/5/10
فایل پوستر [PPT 362 KB]  (16 دریافت)
فایل پوستر [PPT 362 KB]  (16 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 9906254307
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1398.743


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شزیفیان پگاه، خلیلی آرش. مقایسه تاثیر دو روش آموزش چهره به چهره و فیلم آموزشی بر میزان اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک بیماران کاندید کولونوسکوپی: یک مطالعه نیمه تجربی. 1. 1400; 1 ()

URL: http://elderhealth.jmu.ac.ir/article-1-145-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 1 - فایل های پوستر برگشت به فهرست نسخه ها
همایش ملی سلامت سالمندی National Conference on Elderly Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4341